Vad är Västtrafik?
Västtrafik är ett företag som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalands län. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 4000 fordon som kör buss, spårvagn, tåg och båt. De har som mål att erbjuda en hållbar, tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik för alla resenärer. Det finns också en app där man kan köpa biljetter, planera resor och se trafikinformation.
Västtrafik har ungefär 400 miljoner resor per år och bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser i regionen. De samarbetar med många olika aktörer, till exempel kommuner, trafikföretag, resebyråer och universitet, för att utveckla kollektivtrafiken och göra den mer effektiv och attraktiv. Totalt sett är Västtrafik ett av de största kollektivtrafikföretagen i Sverige och har cirka 9000 anställda.
Västtrafik reseplaneraren
Västtrafik reseplaneraren är en resetjänst som visar bästa resväg för kollektivtrafiken i Västra Götalands län. Du kan använda reseplaneraren för att söka en resa från en startpunkt till en slutpunkt, till exempel mellan hållplatser, adresser eller platser. Du kan också välja när du vill resa, antingen nu eller vid en viss tidpunkt, och se olika alternativ för din resa. Reseplaneraren ger dig information om avgångs- och ankomsttider, restid, byten, pris och trafikläge för din resa. Du kan också se en karta över din resväg och få vägbeskrivningar till och från hållplatserna.
Reseplaneraren finns både på Västtrafiks webbplats och i appen Västtrafik To Go. På webbplatsen kan du söka resa i din mobil eller på din dator. I appen kan du både söka resa och köpa biljett. Appen finns för Iphone eller Android och du kan ladda ner den på App Store eller Google Play. Reseplaneraren är ett bra verktyg för att planera din resa med kollektivtrafiken och se vilka möjligheter som finns för att resa hållbart, smidigt och tryggt med Västtrafik.

To go – en heltäckande app
Västtrafiks app To Go är en mobilapp som gör det enkelt att resa med kollektivtrafiken i Västra Götaland. Med appen kan du både köpa biljett och söka resa i samma app. Du kan köpa enkelbiljetter, periodbiljetter och dygnsbiljetter och betala med kontokort eller Swish. Dessutom behöver du inte registrera dig för att köpa biljett i appen, men om du loggar in får du en förlustgaranti om du förlorar din telefon eller byter telefon.
Du kan också få rabatt om du köper biljett ofta. När du söker resa i appen får du information om avgångs- och ankomsttider, restid, byten, pris och trafikläge för din resa. Du kan också se en karta över din resväg och få vägbeskrivningar till och från hållplatserna. Du kan också se var fordonet är i realtid och få koll på eventuella störningar. Appen finns för Iphone eller Android och du kan ladda ner den på App Store eller Google Play. Appen Västtrafik To Go är ett bra komplement till Västtrafiks webbplats och gör det smidigt att resa med kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Indelning i zoner
Västtrafiks zoner är ett sätt att dela in Västtrafiks område, som består av Västra Götalandsregionen och Kungsbacka, i olika delar för att bestämma biljettpriser och resvägar. Det finns tre zoner som heter A, B och C. Zonerna är nya sedan november 2020. I samband med zonbytet ändrades också biljettpriserna.

Zon A
Zon A är den minsta och mest centrala zonen. Den omfattar Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö. Zon A har flest hållplatser och fordon av alla zoner. Att resa inom zon A kostar 33 kr för en vuxen enkelbiljett.
Zon B
Zon B är den mellanstora zonen som omger zon A. Den omfattar alltså Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Stenungsund och Tjörn. Zon B har många pendeltågslinjer och busslinjer som förbinder den med zon A och C. Att resa inom zon B kostar 33 kr för en vuxen enkelbiljett.
Zon C
Zon C är den största och mest avlägsna zonen. Den omfattar resten av Västtrafiks område, det vill säga Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals Ed, Essunga, Falköping, Färgelanda, Grästorp, Gullspång, Götene, Herrljunga, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Lysekil, Mariestad, Mark, Mellerud, Munkedal, Orust, Skara, Skövde, Sotenäs, Strömstad, Svenljunga, Tanum, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Trollhättan, Töreboda, Uddevalla, Ulricehamn, Vara, Vänersborg, Vårgårda och Åmål. Zon C har färre hållplatser och fordon än de andra zonerna. Att resa inom zon C kostar 33 kr för en vuxen enkelbiljett.
Hållplatser med dubbel zontillhörighet
Vissa hållplatser som ligger nära en zongräns tillhör dessutom två zoner. Det betyder att du kan resa till eller från dessa hållplatser med en biljett som gäller för någon av de två zonerna. Du kan se vilka hållplatser som har dubbel zontillhörighet på Västtrafiks webbplats eller i appen Västtrafik To Go.
Olika typer av biljetter hos Västtrafik
Västtrafik har olika slags biljetter för att passa olika resenärer och resbehov. Biljetterna gäller på tåg, bussar, spårvagnar och även båtar i hela Västra Götaland. Biljettpriset beror på vilken sträcka du ska resa och hur många zoner du behöver passera. Du kan se priset på biljetten i appen Västtrafik To Go eller genom att söka din resa här på webben. Du kan också testa Västtrafiks nya funktion för att hitta rätt biljett. Här är några exempel på olika biljetter som Västtrafik erbjuder:
Sommarkort
Sommarbiljett är en periodbiljett som gäller i tre zoner till priset av en. Du kan välja mellan 30 eller 90 dagar och resa hur mycket du vill under den perioden. Sommarbiljett gäller från den 15 juni till den 15 augusti varje år. Du kan även köpa sommarkort i appen Västtrafik To Go eller i butik.
Månadskort
Månadskort är en periodbiljett som gäller i 30 dagar från det datum du väljer. Du kan resa hur mycket du vill under den perioden. Månadskort finns för olika åldersgrupper och zoner. Du kan köpa månadskort i appen Västtrafik To Go eller i butik.
Seniorkort
Seniorkort är en periodbiljett som gäller för dig som är 65 år eller äldre. Du kan välja mellan 30 eller 90 dagar och resa hur mycket du vill under den perioden. Seniorkort finns för olika zoner och tider. Du kan köpa seniorkort i appen Västtrafik To Go eller i butik.
Dygnsbiljett
Dygnsbiljett är en biljett som gäller i 24 timmar från det datum du väljer. Du kan resa hur mycket du vill under den tiden. Dygnsbiljett passar dig som är turist eller ska resa mycket under kort tid.
Kontoladdning
Kontoladdning är en funktion som gör att du kan ladda ditt Västtrafikkort med ett valfritt belopp mellan 200 och 2000 kr. Dessutom kan du använda pengarna för att köpa enkelbiljetter eller dygnsbiljetter i biljettautomater, på spårvagnar eller på båtar.
Skolkort
Skolkort är en biljett som gäller för dig som går i grundskola, gymnasium eller folkhögskola och har rätt till skolskjuts. Skolkortet gäller för resor mellan din folkbokföringsadress och din skola under skoldagar och lovdagar.
Företagskort
Företagskort är en biljett som gäller för dig som arbetar på ett företag som har ett avtal med Västtrafik. Företagskortet gäller för resor i hela Västra Götaland under alla dagar och tider.
Hittegods
Hittegods är kvarglömda saker som hittats ombord på Västtrafiks fordon. Om du har glömt något på din resa kan du söka efter det hos Västtrafiks hittegodsavdelningar. Det finns olika hittegodsavdelningar beroende på vilken linje du åkte med. Du kan se kontaktuppgifterna till hittegodsavdelningarna på Västtrafiks webbplats. Här är en punktlista på hur du går till väga för att få tag på hittegods:
- Ange vilken linje du åkte med på Västtrafiks webbplats.
- Kontaktväg till linjens hittegods visas under Kontaktuppgifter.
- Gör en förlustanmälan via telefon eller linjens hittegodsavdelning.
- Tänk på att det tar minst en arbetsdag innan förlorade saker når hittegodsavdelningen.
- Om din sak hittas får du ett besked om var och när du kan hämta den.
- Ta med legitimation när du hämtar din sak. Du kan också ge någon annan fullmakt att hämta den åt dig.
- Du kan behöva betala en avgift för att få tillbaka din sak. Avgiften varierar beroende på vad det är för sak och hur länge den har legat kvar hos hittegodsavdelningen.
Kontakta Västtrafik
Om du vill kontakta Västtrafik kan du välja mellan olika kontaktvägar, beroende på vad du behöver hjälp med.
Kontaktväg | Adress | Telefonnummer | E-post |
---|---|---|---|
Kundservice | – | 0771-41 43 00 | kundservice@vasttrafik.se |
Huvudkontor i Skövde | Box 123, 541 23 Skövde Stationsgatan 3, Skövde | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Kontor i Borås | Box 123, 541 23 Skövde Västerlånggatan 20, Borås | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Kontor i Göteborg (Bergslagsgatan) | Box 123, 541 23 Skövde Bergslagsgatan 2, Göteborg | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Kontor i Göteborg (Gullbergs Strandgata) | Box 123, 541 23 Skövde Gullbergs Strandgata 8, Göteborg | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Kontor i Vänersborg | Box123,54123Skövde Sundsgatan17, Vänersborg | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Kontor i Uddevalla | Box123,54123Skövde Kampenhofsgatan2, 45150 Uddevalla | 010-43 45 200 | vasttrafik@vasttrafik.se |
Västtrafiks organisationsnummer:55 65 58-5873
Öppettider för kundservice
Öppettiderna på kundservice är måndag-fredag: 06:00-22:00 och lördag-söndag: 08:00-22:00. Du kan kontakta kundservice på telefon, chatt, e-post eller också Facebook. Telefonnumret är 0771-41 43 00 och e-postadressen är kundservice@vasttrafik.se. Chatten hittar du på Västtrafiks webbplats och Facebooksidan heter Västtrafik.